Misschien merkt u het al wanneer u naar de praktijk belt om een afspraak te maken, het is druk! Er worden niet alleen veel patiënten gezien (gemiddeld zo’n 50 per dag) er valt daarnaast ook enorm veel te regelen. Denk hierbij aan het contact zoeken met derden zoals specialisten, apotheek, gemeente, zorgverzekeraars etc. Verder gaat er veel tijd zitten in het zoeken naar alternatieven voor niet te leveren medicatie, het uitpluizen van allerlei regels/voorwaarden, de overdracht van een patiënt naar een verpleeghuis, visites, terminale zorg…. noem maar op. Het werk op de praktijk stopt niet na het spreekuur.
Willen we iedereen de nodige zorg kunnen leveren dan is goed time -management van essentieel belang. Voorwaarde is het efficiënt inplannen van consulten en daar kunnen wij uw hulp goed bij gebruiken!
Het is goed om te weten dat er verschillende consulten zijn:
- Het reguliere consult -> dit duurt 15 minuten, er is tijd om 1 klacht te behandelen.
- Het dubbele consult -> voor meerdere klachten of complexe problematiek.
- Het flitsconsult -> dit is een kort consult (5-7 minuten) voor snelle beoordeling van bijvoorbeeld een wondje/plekje/verstuiking etc.
- Visite -> in principe na het ochtendspreekuur, duur afhankelijk van zorgvraag.
- POH-consulten -> jaarcontrole 30 minuten, kwartaalcontrole 15 minuten, visite 30 minuten.
- Assistenten spreekuur -> duur van het consult afhankelijk van de zorgvraag.
Als u belt voor een afspraak, stem dan goed met de assistente af waarvoor u komt. Zij kan samen met u en eventueel in overleg met de huisarts het moment bepalen waarop u gezien kunt worden. Heeft u een acute klacht dan kunt u dezelfde dag al terecht, bestaat de klacht al langer, dan kan het zijn dat u een paar dagen moet wachten. Wij begrijpen dat dit laatste vervelend is als u net de stap heeft gezet om langs te komen, er moeten echter prioriteiten gesteld worden. Gelukkig lukt het meestal om u op korte termijn een plaatsje te geven.
Ook het niet verschijnen op een afspraak zonder hier vooraf melding van te maken, zet druk op de agenda. Uw plaatsje had aan iemand anders gegeven kunnen worden. Lukt het niet om langs te komen, laat dit dan minstens 12 uur van tevoren weten. Dit geeft ons de tijd om iemand anders op te roepen.
Hopelijk geeft deze informatie wat duidelijkheid, mochten er nog vragen zijn dan kunt u uiteraard contact opnemen.